Paweł nigdy nie
powiedział, że Prawo zostało zniesione!
Zobaczcie
sami...
Poniżej
przedstawię wersety, z których widać, że Paweł nigdy nie
powiedział, iż mamy być nieposłuszni Prawu Jahwe i go nie
przestrzegać.
Zachęcam
do przeczytania całości, nie przeskakiwania po fragmentach, i
dopiero gdy przeczytasz, wyrób sobie zdanie.
Paweł
sam wierzył w przestrzeganie Prawa:
Dz.
Ap. 24:14 (BWP) Lecz
jedno sam chcę wyznać przed tobą: Wierząc
we wszystko,
co zostało napisane w
Prawie
i u Proroków, służę Bogu moich ojców zgodnie z zasadami tej
drogi życia, którą oni nazywają sektą.
Dz.
Ap. 25:8 (BWP) A
Paweł bronił się, mówiąc: Nie dopuściłem się niczego
ani przeciwko
Prawu żydowskiemu,
ani przeciwko świątyni, ani przeciwko cesarzowi.
Dz.
Ap. 18:21 (NBG) Pożegnał
się z nimi i powiedział: Nadchodzące
święto muszę
niewątpliwie obchodzić
w Jerozolimie;
niemniej znowu do was wrócę, jeśli Bóg sobie tego zażyczy. Więc
został wyprowadzony do Efezu.
Rzym
7:25 (BWP) Dzięki
niech będą Bogu przez Jezusa Chrystusa, Pana naszego! Tak więc ja
sam służę w duchu Prawu Bożemu, ciałem zaś podlegam prawu
grzechu.
Paweł
powiedział uczniom, by nie pozwalali nikomu osądzać ich za
przestrzeganie Prawa:
Kol
2:16 (BWP) Nie
pozwalajcie więc, by ludzie wyrokowali o tym, co jecie i pijecie lub
jakie zachowujecie święta, czy przestrzegacie nowiu albo szabatu.
Paweł
mówi, że ci, których
nieprawości zostały odpuszczone i których grzechy zostały
zakryte, wykonują
Prawo, i
ci
będą usprawiedliwieni, a ci, co go łamią, będą osądzeni:
Rzym
2:12-13 (BWP) Wszyscy
ci, którzy bez Prawa grzeszyli, bez Prawa również zginą, ci zaś,
którzy pod Prawem grzeszyli, przez Prawo będą sądzeni. Nie ci
bowiem są sprawiedliwi u Boga, którzy przysłuchują się Prawu,
lecz ci, którzy je
wypełniają,
ci będą usprawiedliwieni.
Użyte
tu określenie „bez Prawa” to nr Stronga #460, oznaczające „nie
podlegający Prawu”
(Żydowskiemu/Mojżeszowemu)
– patrz leksykon –
Paweł
mówi, że znamy Jego wolę i wiemy, co jest lepsze – jeśli
opieramy się na Prawie:
Rzym
2:17-20 (BWP) Tymczasem
ty, który się nazywasz Żydem, polegasz całkowicie na Prawie,
chlubisz się Bogiem, znasz Jego wolę i pouczony
Prawem wiesz, co lepsze,
jesteś przekonany, że potrafisz być przewodnikiem ślepych,
światłem dla tych, którzy pozostają w ciemności, wychowawcą nie
mających pełnego rozeznania, nauczycielem nieukształconych, bo
Prawo uważasz za wyraz wszelkiej wiedzy i prawdy...
Paweł
powiedział, że jeśli łamiemy Prawo, znieważamy Boga i bluźnimy
Jego imieniu.
Rzym
2:21-24 (BWP) Otóż
ty, który pouczasz innych, czemu siebie samego nie uczysz? Ty, który
głosisz, że nie wolno kraść, dlaczego sam dopuszczasz się
kradzieży? Ty, który mówisz, że nie wolno cudzołożyć, dlaczego
sam cudzołożysz? Ty, który mówisz, że czujesz odrazę do bożków
pogańskich, czemu sam dopuszczasz się świętokradztwa? Ty, który
chlubisz się Prawem, przez sprzeniewierzanie
się Prawu znieważasz Boga.
Jest bowiem napisane: To z waszej winy poganie bluźnią
imieniu
Bożemu.
Paweł
dwa razy podkreśla, że dzięki Prawu dowiadujemy się, czym jest
grzech. Potwierdza to także wypowiedź Jana w 1 Jana 3:4, gdzie
grzech jest przestępowaniem Prawa:
Rzym
3:20 (BWP) gdyż
nikt w oczach Jego nie będzie usprawiedliwiony wskutek uczynków
prawa.
Dzięki
Prawu
bowiem poznaje
się
jedynie
grzech.
Rzym
7:7 (BWP) Cóż
więc powiemy? Czy Prawo jest grzeszne? Ależ nigdy! Lecz gdyby
nie Prawo,
w ogóle nie
poznałbym grzechu.
Nie wiedziałbym, co to jest pożądliwość, gdyby Prawo nie
powiedziało:
Nie
pożądaj!
A
tutaj kluczowy werset dowodzący, że Paweł wierzył, iż przez
wiarę nie unieważniamy Prawa, lecz go utwierdzamy:
Rzym
3:31 (BW) Czy
więc Prawo
unieważniamy przez wiarę? Wręcz przeciwnie, Prawo
utwierdzamy.
I
jeszcze jeden werset potwierdzający, że Paweł nie wierzył, iż
kiedy znajdujemy się pod łaską, to wolno nam dalej grzeszyć
(łamać Prawo):
Rzym
6:15 (NBG) Cóż
więc? Możemy zgrzeszyć, bo nie jesteśmy pod Prawem, ale pod
łaską? Nie może być!
Paweł
porównuje Prawo i przykazania i mówi, jakie są:
Rzym
7:12 (NBG) Tak,
że Prawo
jest święte
i przykazanie
jest święte
oraz sprawiedliwe i dobre.
Kolejna,
niepopularna wypowiedź Pawła. Wielu lubi myśleć, że Prawo jest
cielesne:
Rzym
7:14 (NBG) Bo
wiemy, że Prawo
jest duchowe,
zaś ja jestem wewnętrznie cielesny, sprzedany na skutek grzechu.
Paweł
rozkoszuje się Prawem Jahwe:
Rzym
7:22 (BWP) Mój
wewnętrzny człowiek bowiem znajduje upodobanie w Prawie Bożym.
Teraz
zajmiemy się określeniem 'bezprawie', którego używa Paweł. Słowo
'bezprawie', jako
tłumaczenie
greckiego słowa anomia,
ma
następujące znaczenie:
numer
Stronga #458
nieprawość,
przestępować zakon (Prawo), przestępstwo zakonu (Prawa)
bezprawie,
zaprzeczenie Prawa, występek, nieprawość.
Słowniki
podają, że wywodzi się od słowa nr #459 anomos,
oznaczającego: pozbawiony Prawa (Mojżeszowego).
Oto
jak używa to Jan:
1
Jan 3:4 (BWP) Każdy
zaś, kto grzeszy, dopuszcza się bezprawia, ponieważ grzech jest
bezprawiem.
W
poniższych wersetach Paweł wyjaśnia, że sprawiedliwość to
przeciwieństwo bezprawia (przestępowania Prawa). Dlatego ten, kto
przestrzega Prawa, musi chodzić w sprawiedliwości:
Rzym
6:19 (BWP) Ze
względu na waszą przyrodzoną słabość będę mówił czysto po
ludzku: jak ongiś wydawaliście członki wasze na służbę
nieczystości i nieprawości,
która prowadziła do dalszego znieprawienia,
tak teraz wydajecie wasze członki na służbę sprawiedliwości,
która zapewni wam uświęcenie.
2
Kor 6:14 (BWP) Nie
sprzęgajcie się z niewierzącymi do jednego jarzma. Cóż bowiem ma
wspólnego sprawiedliwość
z niesprawiedliwością?
Albo cóż ma wspólnego światło z ciemnością?
A
tutaj Paweł przyrównuje nieprawość do grzechu:
Rzym
4:7 (BWP)
Błogosławieni
ci, których nieprawości
zostały odpuszczone i których grzechy
zostały zakryte.
Inny
przykład zastosowania tego słowa w NT:
Heb
1:9 (BWP) Umiłowałeś
sprawiedliwość, a znienawidziłeś
nieprawość
i dlatego Bóg – właśnie Twój Bóg – bardziej niż twoich
przyjaciół Ciebie namaścił olejkiem sprawiedliwości.
Jest
to interesujące, gdyż ten fragment cytuje ST:
Psa
45:7-8 (BWP) Twój
tron, o Boże, będzie trwał na wieki, a berło Twojego królowania
jest berłem prawości. Ty kochasz prawdę, a nieprawości
nienawidzisz,
dlatego Bóg, Twój Bóg, pomazał Cię
olejkiem
wesela i postawił ponad wszystkimi braćmi Twymi.
Czyli
ST także używa określenia 'nieprawość'. Na dodatek, na
tym przykładzie widać, jak prawość jest przeciwstawna
nieprawości,
dokładnie tak samo, jak uczy Paweł.
Następne
wersety
pokażą
nam, jak
Paweł uczy
nas, że posłuszeństwo Jahwe (Jego Prawu) daje nam sprawiedliwość:
Rzym
6:16 (BWP) Czy
nie wiecie, że czemu służycie z uległością, tego też stajecie
się niewolnikami: Czy to grzechu, który wiedzie ku śmierci czy też
posłuszeństwa
Bogu,
które zapewnia sprawiedliwość?
Rzym
10:5 (BWP) Już
bowiem sam Mojżesz powiedział, że jeśli ktoś wypełnia
sprawiedliwość
Prawa,
w sprawiedliwości owej będzie miał życie.
Kolejne
wersety mówią nam, że mamy chodzić w sprawiedliwości:
Efez
5:8-11 (BWP) Kiedyś
trwaliście w ciemności, lecz teraz, dzięki waszemu zjednoczeniu z
Panem, znajdujecie się w światłości i dlatego musicie
postępować
jak synowie światłości. Owocem światłości jest bowiem wszelka
prawość, sprawiedliwość i prawda. Starajcie się też zawsze o
to, co miłe Panu, i nie miejcie nic wspólnego z tymi, którzy
dopuszczają się uczynków ciemności. Starajcie się raczej odwieść
ich od złego.
Efez
6:14 (BWP) Przygotujcie
się więc do walki! Przepaszcie swe biodra prawdą, przyodziejcie
się w pancerz sprawiedliwości.
Filipian
1:9-11 (BWP) Modlę
się zaś o to, aby miłość wasza była coraz większa, żeby jej
towarzyszyła prawdziwa mądrość i zrozumienie; byście mogli
dostrzegać to, co lepsze; abyście byli czyści i bez zarzutu w
dzień przyjścia Chrystusa; byście obfitowali w uczynki
sprawiedliwości
nabytej przez Jezusa Chrystusa ku chwale i czci Boga.
2
Tym 2:22-23 (BWP) Nie
poddawaj się młodzieńczym zachciankom, natomiast – wraz z tymi,
którzy czystym sercem zwracają się do Pana – zabiegaj
usilnie o
sprawiedliwość,
wiarę, miłość i pokój.
Unikaj głupich i niedorzecznych dyskusji, pamiętając, że
zazwyczaj prowadzą one do kłótni.
Tutaj
mamy kolejny dowód Pawła mówiący, że CAŁE
PISMO
(czyli, gdy to pisał, to miał na myśli tylko Stary
Testament,
Torę, gdyż innej Biblii nie mieli) jest natchnione i pożyteczne do
wychowywania:
2
Tym 3:16-17 (BW) Całe
Pismo
przez Boga jest natchnione i pożyteczne do nauki, do wykrywania
błędów, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości,
aby człowiek Boży był doskonały, do wszelkiego dobrego dzieła
przygotowany.
Przeczytawszy
te wersety, trudno chyba komuś będzie wciąż twierdzić, że Paweł
pisał, mówił, uczył i głosił o zniesieniu Prawa. Z
całą pewnością utwierdzał Prawo i sam żył zgodnie z Prawem i
Przykazaniami Jahwe. Uczył, że łamanie tych przykazań to
nieprawość, bezprawie, niesprawiedliwość, a przede wszystkim
GRZECH. Czyli możemy wysnuć taki wniosek, że ilekroć mówił o
grzechu, to miał na myśli nieposłuszeństwo przykazaniom
wynikającym z Prawa.
Paweł,
pierwsi uczniowie, apostołowie spodziewali się od uczniów Jaszua
posłuszeństwa Prawu, by już więcej nie grzeszyli – gdyż
nieposłuszeństwo Prawu jest grzechem (1 Jan 3:4). Przecież co
Sabat spotykali się w synagogach, gdzie czytany był Mojżesz, i to
samo polecali nawracającym się poganom (Dz. Ap. 15:21).
I
tak, na sam koniec:
Rzym
8:6-7 (BW) Albowiem
zamysł ciała, to śmierć, a zamysł Ducha, to życie i pokój.
Dlatego zamysł ciała
jest wrogi Bogu; nie
poddaje się
bowiem Prawu
Bożemu,
bo też nie może.
Oznaczenia:
BWP
– Biblia Warszawsko-praska
BW
– Biblia Warszawska
NBG
– Nowa Biblia Gdańska
Pobierz jako plik pdf - Czy Prawo zostało unieważnione